Korrakaitseseaduse
§ 64 näeb ette ülemäärase müra, valgusefektide ja õhureostuse tekitamise keelu. Käesoleval ajal on lubatud müranormid kehtestatud rahvatervise seaduse § 8 lõike 2 punkti 17 alusel antud sotsiaalministri 4. märtsi 2002. a määrusega nr 42 „Müra normtasemed elu- ja puhkealal, elamutes ning ühiskasutusega hoonetes ja mürataseme mõõtmise meetodid“. Lubatud müratasemetest kõrgema müra tekitamine on karistatav väärteona.
Oma olemuselt on ülemäärase müra ja valgusefektide tekitamise keeld üks avalikus kohas käitumise nõuete kõige olulisemaid, ent paraku ka kõige sagedamini rikutavaid osi, seetõttu peavad eelnõu autorid vajalikuks kaaluda sellise normi toomise võimalikkust korrakaitseseadusesse.
Rahvatervise seaduse alusel kehtestatud müranormide ja käesoleva normi paralleelse kehtivuse korral võiks lubatud müra normtasemeid tõlgendada kui piiri müra „olulise häirivuse“ hindamisel, mis ei pea aga alati tähendama, et müranormide piiridesse jääv müra ei võiks teatud piirjuhtudel, nt arvestades müra tekitamise viisi, sagedust, aega, konkreetset kohta, olla käsitletav olulise häirimisena käesoleva sätte tähenduses. Teine võimalus, mida praegu ei ole kasutatud, oleks müra piirtasemete ühene seostamine korrakaitseseadusega, sätestades vastava volitusnormi müra piirtasemete kehtestamiseks käesolevas seaduses ning seostades müra ülemäärasuse otseselt määruses toodavate piirmääradega.
Uudne on häirivate valgusefektide tekitamise keeld, mis on oluline eelkõige öisel ajal. Mingite üheselt paikapandud kriteeriumide alusel valgusefekti häirivust võimalik hinnata ei ole. Küll sõltub see ilmselt vastavast kohast (nt Tallinna südalinnas ei saa häirivaks valgusefektiks tõenäoliselt pidada seda, mis võiks olla häiriv väljaspool asulat) ja ajast (nt tavapärast uusaasta ilutulestikku ei ole võimalik pidada häirivaks valgusefektiks).
Paragrahvi 2. lõige sätestab erandlikuna häirimise keelu ka mitteavaliku koha jaoks öisel ajal. Sellist tegevust on sõltumata selle objektiivsest häirivusest võimalik siiski läbi viia hädaabi- või päästetöö või kohaliku omavalitsuse loal tehtava heakorratöö, samuti omavalitsuse loal tehtavate muude erakorraliste tööde käigus, samuti on lubatud alarmsõiduki pool tekitatud lärm või müra.
Lõikega 3 püütakse luua ka lõhnaefektide kaudu toimuva häirimise keeld. Õhureostus käesoleva sätte tähenduses on eelkõige ebameeldiv lõhn, kuid ka suits vmt. Reguleeritakse siseruume puudutavat. Väljaspool ehitisi ja transpordivahendeid peavad rakenduma välisõhu kaitse seaduse normid.
Käesolev norm ei saa olla rakendatav keskkonnakaitselistel eesmärkidel, vaid seondub eelkõige isikute häirimise faktiga, mitte nende tervise või keskkonna otsese kahjustamisega õhu kaudu. Norm võimaldaks näiteks meetmete rakendamist ühistranspordis sõitvate või muus avalikus siseruumis viibivate asotsiaalsete isikute suhtes, kes ei taga piisavalt oma hügieeni.
Täiendada § 64 lg 2 nii, et ka puhkeajal, so 19.00-23.00 ning nädalavahetustel ja riiklikel pühadel oleks keelatud teist isikut oluliselt häiriva müra tekitamine. See võimaldaks piirata mürarikkaid tegevusi puhkeajal.
reede, 27. juuli 2007
Tellimine:
Postituse kommentaarid (Atom)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar